Rigtering introductie illustratie

Onze werkwijze begint bij de intake

Na (telefonische) aanmelding volgt een uitnodiging voor een intakegesprek. Met ouders spreken we af of alleen het kind, alleen ouders of ouders en kind samen komen. In principe nodigen we kinderen vanaf 12 jaar uit mee te komen naar het intakegesprek.

In dit gesprek van ongeveer een tot anderhalf uur brengen we samen in kaart hoe en waarmee we kunnen helpen. We sluiten het gesprek af met afspraken over onze manier van behandelen die vermeld staan in de behandelovereenkomst, waarin bijvoorbeeld afspraken staan over privacy, vergoedingen en afmelden bij ziekte, en het vervolg van het traject. Het kan zijn dat we eerst een aantal gesprekken plannen om meer duidelijkheid te krijgen over de hulpvraag of het precieze probleem. Of we spreken af te gaan starten met een behandeling. Na 1 tot 3 gesprekken volgt een voorstel voor onderzoek of behandeling. Als het kind en ouders akkoord gaan met dit voorstel dan stellen we een behandelplan op en kan een vervolgafspraak op korte termijn plaatsvinden. Deze afspraak vindt  in principe plaats met dezelfde hulpverlener die het intakegesprek heeft voert. Als het nodig is komt er een andere hulpverlener bij die bijvoorbeeld met ouders gaat praten of  thuis zal komen voor ondersteuning. Het is ook mogelijk dat kind en ouders na dit intakegesprek zelf weer verder kunnen of dat wij doorverwijzen.

Rigtering doelgroepen

Vervolg

Na het intakegesprek plannen we samen afspraken. Dat kan wekelijks zijn, maar ook minder vaak. Dit is afhankelijk van wat passend is in de situatie van het kind en ouders en wat onze hulpverlener wenselijk vindt. Een individuele behandelsessie duurt 45 minuten. Voor onderzoek en groepen gelden andere tijden. Meer informatie hierover vind je op de pagina Hulpvraag; onderaan dit blok vind je een knop die je hiernaartoe leidt.

Vanuit onze behandelvisie betrekken we ouders intensief in onze behandeltrajecten. Veranderen en ontwikkelen kunnen kinderen/jongeren niet alleen. De interactie met ouders/verzorgers en andere omgevingsfactoren (bv school, contacten leeftijdsgenoten) speelt vaak een rol bij het ontstaan en onderhouden van psychische problemen en deze factoren zijn dan ook belangrijk om mee te nemen in het behandelbeleid.

Als de klachten van het kind passend is bij een (psychiatrische) diagnose, zoals bijvoorbeeld autisme, ADHD, angst-/dwangstoornis, stemmingsstoornis, etc, dan kan deze diagnose gesteld worden door de GZ-psycholoog en de kinder-en jeugdpsychiater. Deze diagnose zal alleen gesteld worden wanneer deze helpend is voor het proces van het kind. De diagnose is niet leidend, maar geeft richting aan het behandelbeleid met als doel om de ontwikkeling weer op gang te brengen en de coping-en oplossingsvaardigheden van kind en gezin te versterken.

Kinder-en jeugdpsychiater

In ons team is een kinder-en jeugdpsychiater werkzaam die betrokken kan worden in diagnostiek- en behandeltrajecten bij (vermoedens van) psychiatrische problematiek, zoals ADHD, ASS, depressieve stoornis, angst/dwangstoornis. Vaak is er dan sprake van ernstige problemen op verschillende niveau’s (gedrags-en emotieregulatieproblemen, gezinsproblemen, leerproblemen, lichamelijke problemen), waardoor het kind vastloopt in zijn ontwikkeling en het functioneren op school en thuis belemmerd wordt.

Psychiatrische problemen komen tot uiting door een complex samenspel van aanleg- en omgevingsfactoren (gezin, school, sociaal).
De kinder-en jeugdpsychiater stelt een diagnose door de kindfactoren en omgevingsfactoren in kaart te brengen en te beoordelen in hoeverre er sprake van een afwijkende ontwikkeling. Het diagnostisch onderzoek bestaat uit een kinderpsychiatrisch onderzoek met het kind/jongere en daarnaast ook gesprekken met ouders. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de (GZ-)psychologen in ons team.

De diagnose geeft richting aan het behandelbeleid met als doel om de ontwikkeling weer op gang te brengen en de coping-en oplossingsvaardigheden van kind en gezin te versterken. In de diagnostiek en behandeling worden de wetenschappelijke richtlijnen gevolgd. ( zie: kenniscentrum-kjp.nl).

Inzet van medicamenteuze behandeling kan een onderdeel zijn van de behandeling, altijd ingebed in een breder, geïntegreerd behandelbeleid. Daarnaast kan de kinderpsychiater ook betrokken zijn bij therapeutische interventies (psychotherapie, systeemgesprekken).

Toestemming

Als je tussen de 12 en 16 jaar oud bent dan hebben we toestemming nodig van je ouder(s)/verzorger(s) om je te kunnen helpen. Als je 16 jaar of ouder bent, dan is deze toestemming in principe niet nodig. Wel streven wij er zo veel mogelijk naar om ouders te betrekken bij het onderzoek en/of de behandeling.
Heb je nog vragen over onze werkwijze? Mogelijk vind je het antwoord op onze pagina met veelgestelde vragen. Zo niet, neem dan contact op met onze praktijkondersteuner op nummer 026-4461134.