Rigtering introductie illustratie

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op de veelgestelde vragen (FAQ, dit staat voor Frequently Asked Questions) over onze praktijk en behandelingen.

Rigtering FAQ

Doelgroep en diensten

Voor welke leeftijd is de hulpverlening van Rigtering bedoeld?

Wij behandelen kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar.

Waar kan ik terecht voor hulp als ik ouder ben of als mijn kind ouder is dan 18?

Wij behandelen kinderen en jongeren tot 18 jaar. Ben je ouder dan 18 bel ons gerust om te vragen waar je met je hulpvraag terecht kunt. Onze praktijkondersteuner is bereikbaar op nummer 026-4461134. Je zorgverzekeraar kan hier ook meer informatie over geven.

Welke vormen van hulpverlening biedt Rigtering?

Wij bieden hulp in de Specialistische GGZ, Basis GGZ en Jeugd- en Opvoedhulp. Onze behandelmethoden passen we aan op de hulpvraag en klachten die er zijn. Wij bieden cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, speltherapie, EMDR, Theraplay en symbooldrama. Naast individuele behandelingen, bieden wij tevens ouderbegeleiding en groepstherapie voor kinderen en jongeren. Voor meer informatie over onze behandelingen verwijzen we je naar de pagina met hulpvragen. Op deze pagina lees je ook met welke hulpvragen we je helaas niet kunnen helpen.

Bieden jullie ook hulp bij diagnostiek?

Jazeker. In de vorm van intelligentieonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek en neuropsychologisch onderzoek. Lees er meer over op de pagina Diensten.

Informatie voor aanmelden

Hoe kan ik mijn zoon/dochter aanmelden?

De aanmelding kun je (uitsluitend) telefonisch doen tussen 09:00 en 12:00 uur. Wij zijn bereikbaar op nummer 026-4461134. Lees hier meer over de aanmelding in 4 stappen.

Wat gebeurt er na aanmelding en wanneer starten de behandelingen?

Lees er alles over op de pagina Aanmelden.

Wat is de wachttijd tot aan de intake en behandeling?

De wachttijd tot de intake bedraagt op dit moment ongeveer 9 weken (dit is de actuele wachtlijst per 5 november 2018).

Wat kan ik doen als ik de wachttijd te lang vindt?

Als je de wachttijd te lang vindt dan kun je contact opnemen met je gemeente (wijkcoach) om te kijken waar je mogelijk eerder terecht kunt met je hulpvraag. Heb je hier vragen over? Neem contact op met onze praktijkassistente via nummer 026-4461134 of per e-mail: info@praktijkrigtering.nl

Spoedhulp (crisis)

Kan ik in het geval van een acute crisis bij Rigtering terecht?

Nee. Bij acuut (levens)gevaar: bel direct 112. Geen acuut gevaar: bel met je huisarts of de huisartsenpost. Voor directe ondersteuning bij zelfmoordpreventie bel de crisistelefoon: 0900-0113. Bezoek www.113.nl voor meer informatie of de pagina Spoedhulp.

Klacht en/of bezwaar

Wat als het niet klikt tussen mij en mijn hulpverlener?

Bespreek dit zo snel mogelijk met je hulpverlener. Indien je samen tot de conclusie komt dat de klik er onvoldoende/niet is en waarschijnlijk niet zal komen dan zal je behandelaar of onze praktijkondersteuner een collega binnen de praktijk voor je zoeken, die de behandeling kan overnemen.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb?

We proberen zo goed mogelijk zorg te dragen voor een passende behandeling van je hulpvraag. Wij werken volgens de Beroepscode voor psychologen. Bezoek de website www.psynip.nl voor meer informatie hierover.

Het is echter mogelijk dat je desondanks niet tevreden bent over je behandelaar, de geboden behandeling of over het functioneren van onze praktijk. Laat het ons dan z.s.m. weten. Bespreek je klacht met de behandelaar, medewerker in kwestie of neem contact op met onze praktijkondersteuners.

Heb je een klacht en/of bezwaar dan is het goed om het volgende in gedachte te houden:

  • Reageer zo snel mogelijk;
  • Wanneer het iets betreft dat niet snel kan worden afgedaan, vraag dan een gesprek aan waarbij je van tevoren de klacht beschrijft. Zo kunnen beide partijen de tijd nemen om over de kwestie na te denken
  • Probeer te bedenken wat je met het gesprek wilt bereiken;
  • Bedenk dat je iemand kunt meenemen ter ondersteuning.

Door te luisteren en met elkaar in gesprek te gaan is de kwestie mogelijk snel op te lossen. Als je niet tevreden bent na het gesprek met onze behandelaar of medewerker – en er dus nog steeds sprake is van een geschil – dan kun je contact opnemen met De Geschillencommissie.

De Geschillencommissie
Wij zijn aangesloten bij de externe en onafhankelijke Geschillencommissie Zorg Algemeen. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt het geschil waarna we een bindende uitspraak ontvangen. Dit betekent dat we ons beiden aan de uitspraak moeten houden en niet in hoger beroep tegen de uitspraak kunnen gaan. Bezoek voor meer informatie www.degeschillencommissiezorg.nl.

Contactgegevens en communicatie

Hoe kan ik contact opnemen met Rigtering?

Wij zijn bereikbaar op nummer 026 – 4461134 en per e-mail via info@praktijkrigtering.nl. Onze praktijkondersteuner helpt je graag verder.

Ik ben op zoek naar het e-mailadres van een (bepaalde) medewerk(st)er. Waar kan ik dat vinden?

Een van onze praktijkondersteuners helpt je graag verder. Zij zijn op nummer 026-4461134 of via info@prakijkrigtering.nl.

Hoe kan ik een afspraak verplaatsen of afzeggen?

Als je een afspraak wilt verplaatsen of annuleren dan dien je dit uiterlijk 24 uur voor de afspraak te doen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via nummer 026-4461134 of stuur een e-mail naar je behandelaar. Heb je haar/zijn e-mailadres niet, gebruik dan het algemene e-mailadres: info@praktijkrigtering.nl Als je niet tijdig afmeldt zijn wij genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Hoe leg ik op school uit dat ik een les moet missen?

Dit kan per persoon en situatie verschillend zijn. Bespreek met je behandelaar hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Hoe vindt communicatie met school plaats?

Als het nodig is dan vindt er communicatie met school plaats, maar alleen met toestemming van jou (vanaf 16 jaar) en je gezaghebbende ouder(s). Overleg kan telefonisch of per mail plaatsvinden, maar ook in een gezamenlijk overleg op school of onze praktijk.

Wat zijn de verschillen tussen locatie Arnhem-Noord en -Zuid?

In principe is er geen verschil qua behandelmogelijkheden tussen onze locatie in Arnhem-Noord en -Zuid. Er zijn twee uitzonderingen: alleen op onze locatie in Zuid vindt theraplay en de behandeling van anorexia plaats.

Kosten en vergoedingen

Hoe zit het met kosten, vergoedingen en betalingen?

De zorg die wij bieden wordt vergoed door de gemeente. Wij hebben daarvoor een verwijzing van een geautoriseerde verwijzer nodig (huisarts, kinderarts, jeugdarts, psychiater, jeugdbescherming of wijkcoach). Hiermee kunnen we bij de gemeente een zorgtraject aanvragen. In dit geval is geen sprake van een eigen bijdrage. Heb je liever niet dat je zorgvraag ook bij de gemeente terecht komt, dan kun je er voor kiezen om de zorg zelf te betalen. Voor de tarieven kun je contact met ons opnemen via nummer 026-4461134 of per e-mail via info@praktijkrigtering.nl.

Op de pagina Voor wie lees je met welke gemeenten wij contracten hebben.

Wettelijke regels en privacy

Wat zijn de privacyregels volgens de wet?

Als lid van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) en de Nederlandse Vereniging voor Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) zijn wij gebonden aan de voor de leden geldende beroepscode. Hieronder valt ook de geheimhoudingsplicht tegenover derden. Alleen en uitdrukkelijk met schriftelijke toestemming kan informatie uit het dossier worden opgevraagd en doorgegeven aan je huisarts of anderen. Datzelfde geldt voor het voeren van overleg met hen over de situatie. Wij verstrekken hiertoe een speciaal formulier.

Wat zijn de regels rondom gezag en toestemming volgens de wet? (zowel bij scheiding, als de rechten van kinderen boven 12 en 16 jaar)

Op deze pagina’s lees je meer over Wettelijke regels en Privacy.
Meer weten over de jeugdwet vanuit de Rijksoverheid? Klik hier.

Hoe gaan jullie met alle informatie om?

Alle verslaglegging en correspondentie/communicatie leggen we – volgens de beroepscode – vast in het digitale dossier. Deze wordt conform de wet- en regelgeving 15 jaar bewaard.

Hebben jullie beroepsgeheim?

Ja. Als lid van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), de Nederlandse Vereniging voor Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) zijn wij gebonden aan de voor de leden geldende beroepscode. Hieronder valt ook de geheimhoudingsplicht tegenover derden. Alleen en uitdrukkelijk met uw schriftelijke toestemming kan informatie uit uw dossier worden opgevraagd en doorgegeven aan je huisarts of anderen. Datzelfde geldt voor het voeren van overleg met hen over je situatie. Wij verstrekken je hiertoe een speciaal formulier.